Najczęstsze błędy w ewidencji środków trwałych

Co roku firmy wydają setki tysięcy, a nawet miliony złotych na nabycie aktywów trwałych. Nieodpowiednia kontrola ilości nabywanego wyposażenia może przysporzyć wiele trudności. Dlatego prawidłowo funkcjonujące rejestry stanowią kluczowy element w „ekosystemie” firmy.
Co się jednak dzieje, gdy prowadzenie rejestrów jest nieprawidłowe? W pierwszej kolejności należy zidentyfikować problem.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze błędy, z którymi firmy się spotykają.

Nieregularna ewidencja majątku — jest to prosta droga do kłopotów. Regularna ewidencja nie tylko pozwala zachować porządek, ale też pozwala wyłapać ewentualne nieścisłości w ewidencji właściwie u “źródła”.

Brak odpowiedniego przeszkolenia osób odpowiedzialnych za ewidencję – nim pracownik wyznaczony do ewidencji zabierze się za nią, powinien wcześniej zostać przeszkolony z takich rzeczy, jak obsługa programu. Nawet najszczersze chęci nie zastąpią rzetelnego szkolenia. Brak szkolenia może skutkować błędami w spisie, które w przyszłości z całą pewnością wrócą ze zwielokrotnioną siłą.

Niejasne zasady uwzględniania majątku do ewidencji —  wbrew pozorom jest to element, który może doprowadzić do wielu ewentualnych błędów. Dlatego już od początku warto sobie nakreślić ramy takie jak kwota narzędzia, od którego będzie ewidencjonowany. Można też podejść do tego w taki sposób, że każdy przedmiot będzie się ewidencjonować. Niezależnie od tego, którą taktykę się przyjmie, w obu przypadkach dobra powinny być oznaczane odpowiednio dopasowanymi etykietami RFID czy kodami kreskowymi.

Brak informacji o składnikach majątku — w myśl zasady “im więcej, tym lepiej”. Data zakupu, przyjęcia czy przeglądu powinna zawsze widnieć. Tutaj powinien przyjść z pomocą odpowiedni program, który będzie zezwalać na takie operacje.
Wiele składników pod jednym numerem — kilka przypisanych dóbr do jednego numeru wcale nie jest aż takim rzadkim problemem. Warto na to zwracać uwagę, ponieważ w przypadku spisu środków będzie pokazywać wszystkie przedmioty zamiast tego, którego w danym momencie poszukujemy.

Każdy z wyżej wymienionych błędów naraża firmę na większe koszty. Jakie korzyści niesie za sobą prawidłowa ewidencja? Przede wszystkim pozwala zaoszczędzić czas pracowników i pieniądze firmie. Nie przegapiasz dzięki niej ważnych przeglądów. Prawidłowa ewidencja wiąże się też z praktycznie całkowitym ograniczeniem kradzieży i odzyskaniem kontroli nad narzędziami.

Ewidencja środków trwałych Narzędziowni właściwie jest zintegrowaną kartoteką całego majątku firmy. Dzięki temu możesz śledzić drogę każdego środka trwałego w firmie. Od zakupu, poprzez naprawę i eksploatację, kończąc na likwidacji. Jest świetnym uzupełnieniem systemów ERP czy FK.

Szukasz takiego rozwiązania dla Twojej firmy – skontaktuj się z nami.

Przeczytaj także:

Unowocześnij zarządzanie majątkiem z Evimaster

Pobierz wersję demo i zobacz sam jak to działa